Zelf! kinderergo
Wie zijn wij
Verwijzing, vergoeding en afzeggingen
Signaleringslijsten
Belangrijk
Folder
Contact
0-4 jarigen
4-8 jarigen
8-12 jarigen
12-18 jarigen
0-4 jarigen

Algemene signaleringen
Mijn baby/ dreumes/ peuter:

  • bereikt motorische mijlpalen traag/ heeft motorische mijlpalen traag bereikt (rollen, zitten, kruipen, lopen) 
  • kan minder dan zijn leeftijdsgenootjes;
  • leert sprongsgewijs;
  • verleert iets wanneer hij het niet meer doet;
  • heeft extra herhaling nodig voordat hij iets leert;
  • leert weinig van zelf doen, hij leert vooral van voordoen en samen doen;
  • heeft weinig drang om iets zelf te doen of te leren;
  • kan zichzelf niet vermaken;
  • kan iets in de ene situatie wel, maar in een andere situatie niet, is wisselend hierin;
  • doet alles traag;
  • kijkt niet naar wat hij doet.
Vaardigheden
- Mijn baby (12 tot 18 maanden) heeft moeite met:
  • volgen van een mobiel
  • volgen van een auto in een autobaantje
  • pakken van een broodkruimel
  • vasthouden van een broodkorst
  • rollen van een bal
  • 2 dingen tegelijk vasthouden
  • papier scheuren
  • bladeren in een kartonnen boekje
  • fles of antilekbeker vasthouden
  • zitten op een gewone kinderstoel, fietszitje of autozitje
  • zitten onder de douche of in bad
- Mijn dreumes (1,5 tot 3 jaar) heeft moeite met:
  • insteekpuzzels maken
  • insteekmozaïek maken
  • met primo (babylego) bouwen
  • een eenvoudige spoorbaan bouwen
  • krassen met wasco, potloden, stiften
  • een toren maken van houten blokken
  • bladeren in een boekje met dunne blaadjes
  • eten met de handen
  • drinken uit een rietje
  • sokken uittrekken
  • rijden op een loopautootje
- Mijn peuter (3 tot 4 jaar) heeft moeite met:
  • kralen rijgen aan een ketting
  • bouwen met duplo (grote lego)
  • een horizontale, verticale lijn of rondje tekenen met wasco, poltood of stift
  • beginnend gericht inkleuren met wasco, potloden of stiften
  • puzzel van 4 stukjes maken
  • spelletje kleurentorentje doen
  • 2 dimensionale figuren met blokken nabouwen (trein, stoel, raket)
  • eten met een vork of lepel
  • drinken uit een gewone beker
  • pyama, broek, jas uittrekken
  • fietsen op een driewieler

Verwerken van prikkels
Mijn baby/ dreumes/ peuter is angstig, wordt boos, "bevriest" bij of probeert te vermijden:
  • dagelijkse verzorging:
    • haren wassen 
    • hoofd onder de douche 
    •  afdrogen 
    • verschonen 
    • op de commode liggen 
    • haren knippen 
    • nagels knippen 
    • neus of mond afvegen 
    • gezicht wassen 
  • bewegingsactiviteiten:
    • optillen boven het hoofd
    • schommelen
    • glijden van de glijbaan
    • wippen op een wipkip
  • geluidsprikkels:
    • stofzuigen
    • boren
    • verkeer
    • onverwachtse geluiden
    • harde geluiden
    • veel geluiden door elkaar
  • kijkprikkels
    • TV met snelle beelden
    • lang oogcontact
    • felle kleuren
    • fel licht (ouder dan 3 jaar)
    • grote ruimtes
    •  bewegende voorwerpen
  •  speelactiviteiten:
    • (vinger-)verf
    • klei
    • zand 
    • gras
- Mijn baby, dreumes. peuter vindt het prettig om te:
  • Bonken met zijn hoofd
  • Schudden met zijn hoofd
  • Wippen of te wiebelen met zijn bovenlichaam
  • Bijten op/ zuigen aan allerlei voorwerpen om zich heen (ouder dan 1 ½ jaar)
  • Tandenknarsen
  • Fladderen met zijn armen/ handen
  • Rondjes te lopen (ouder dan 1 ½ jaar)
  • Veel geluid te maken
Als u dingen herkent bij uw kind die in onze signaleringslijsten staan, en u twijfelt of ergotherapie iets voor uw kind en u kan betekenen, neem dan contact met ons op: info@zelfkinderergo.nl



Zelf! kinderergo
Wie zijn wij
Verwijzing, vergoeding en afzeggingen
Signaleringslijsten
Belangrijk
Folder
Contact