Zelf! kinderergo
Wie zijn wij
Verwijzing, vergoeding en afzeggingen
Signaleringslijsten
Belangrijk
Folder
Contact
0-4 jarigen
4-8 jarigen
8-12 jarigen
12-18 jarigen
8-12 jarigen

Algemene signaleringen

Mijn kind/tiener, groep 5-6-7-8 leerling:
kan minder dan zijn leeftijdsgenootjes;
leert sprongsgewijs;
heeft extra herhaling nodig voordat hij iets leert;
leert weinig van zelf doen, hij leert vooral van voordoen en samen doen;
heeft weinig drang om iets zelf te doen of te leren;
kan zichzelf niet vermaken;
kan iets in de ene situatie wel, maar in een andere situatie niet, is wisselend hierin;
Zit scheef of nooit stil
doet alles traag;
kijkt niet naar wat hij doet
moeite met veranderingen ?
Vaardigheden
Mijn kind-tiener uit groep 5-6-7-8 heeft moeite met:
Leesbaar en vlot schrijven
Soepel/ontspannen schrijven
Eten met mes en vork
Snijden van vlees of een boterham
Veilig fietsen in het verkeer
Een eenvoudige huishoudelijke activiteit doen: de tafel dekken; kamer opruimen
Het hanteren van kleingeld
Concentreren in de klas
Overzicht houden over de dag/week
het pakken van de gym of sporttas
 
 op tijd uitvoeren van het ochtendritueel
 Organiseren van zijn vrije tijd
Bouwen met technisch lego 
Bedienen van de muis van de computer
veters strikken
zich zelfstandig aan en uikleden
een (eenvoudige) boodschap doen
Verwerken van prikkels
Mijn kind-tiener, groep 5-6-7-8 leerling is angstig, wordt boos, "bevriest" bij of probeert te vermijden:
- dagelijkse verzorging:
Labeltjes in de kleding
Hoofd onder water bij zwemmen
haren knippen
nagels knippen
aanraking van anderen
- bewegingsactiviteiten:
Trampoline springen
glijden van een hoge glijbaan
hoge klimtoestellen
draaitoestellen in een speeltuin
kermisattracties die hoog gaan
kermisattracties die snel gaan
kermisattracties die veel draaien
bewegingen tijdens het autorijden
 - geluidsprikkels:
Onverwachte of harde geluiden
 
verkeerslawaai
veel geluiden door elkaar, bijvoorbeeld in de klas 
rumoerige ruimtes
- kijkprikkels:
TV/computer met snelle beelden
lang oogcontact
felle kleuren
fel (zon)licht
grote ruimtes
 bewegende voorwerpen
 - speelactiviteiten:
klei
lijm
zand
gras
Mijn kind/tiener, groep 5-6-7-8 leerling vindt het prettig om te:
Friemelen met allerlei voorwerpen
Te staan en te lopen ipv zitten
Rustig op zijn kamer te zitten
Wiebelen of wippen op zijn stoel
Schudden met zijn hoofd
Wippen of te wiebelen met zijn bovenlichaam
Bijten op allerlei voorwerpen
Tandenknarsen
Fladderen met zijn armen/ handen
Rondjes te lopen
Veel geluid te maken
 
Als u dingen herkent bij uw kind/tiener die in onze signaleringslijsten staan, en u twijfelt of ergotherapie iets voor uw kind en u kan betekenen, neem dan contact met ons op: zelf@kinderergo.nl.
 


Zelf! kinderergo
Wie zijn wij
Verwijzing, vergoeding en afzeggingen
Signaleringslijsten
Belangrijk
Folder
Contact