8-12 jarigen

Algemene signaleringen

Mijn kind/tiener, groep 5-6-7-8 leerling:

  • kan minder dan zijn leeftijdsgenootjes
  • leert sprongsgewijs
  • heeft extra herhaling nodig voordat hij iets leert
  • leert weinig van zelf doen, hij leert vooral van voordoen en samen doen
  • heeft weinig drang om iets zelf te doen of te leren
  • kan zichzelf niet vermaken
  • kan iets in de ene situatie wel, maar in een andere situatie niet, is wisselend hierin
  • zit scheef of nooit stil
  • doet alles traag
  • kijkt niet naar wat hij doet
  • moeite met veranderingen

Vaardigheden

Mijn kind/tiener uit groep 5-6-7-8 heeft moeite met:

  • leesbaar en vlot schrijven
  • soepel/ontspannen schrijven
  • eten met mes en vork
  • snijden van vlees of een boterham
  • veilig fietsen in het verkeer
  • een eenvoudige huishoudelijke activiteit doen: de tafel dekken; kamer opruimen
  • het hanteren van kleingeld
  • concentreren in de klas
  • overzicht houden over de dag/week
  • het pakken van de gym of sporttas
  • op tijd uitvoeren van het ochtendritueel
  • organiseren van zijn vrije tijd
  • bouwen met technisch lego
  • bedienen van de muis van de computer
  • veters strikken
  • zich zelfstandig aan en uitkleden
  • een (eenvoudige) boodschap doen

Verwerken van prikkels

Mijn kind/tiener, groep 5-6-7-8 leerling is angstig, wordt boos, “bevriest” bij of probeert te vermijden:

– dagelijkse verzorging:

  • labeltjes in de kleding
  • hoofd onder water bij zwemmen
  • haren knippen
  • nagels knippen
  • aanraking van anderen

– bewegingsactiviteiten:

  • trampoline springen
  • glijden van een hoge glijbaan
  • hoge klimtoestellen
  • draaitoestellen in een speeltuin
  • kermisattracties die hoog gaan
  • kermisattracties die snel gaan
  • kermisattracties die veel draaien
  • bewegingen tijdens het autorijden

 – geluidsprikkels:

  • onverwachte of harde geluiden
  • verkeerslawaai
  • veel geluiden door elkaar, bijvoorbeeld in de klas
  • rumoerige ruimtes

– kijkprikkels:

  • TV/computer met snelle beelden
  • lang oogcontact
  • felle kleuren
  • fel (zon)licht
  • grote ruimtes
  •  bewegende voorwerpen

 – speelactiviteiten:

  • klei
  • lijm
  • zand
  • gras

Mijn kind/tiener, groep 5-6-7-8 leerling vindt het prettig om te:

  • friemelen met allerlei voorwerpen
  • te staan en te lopen i.p.v. zitten
  • rustig op zijn kamer te zitten
  • wiebelen of wippen op zijn stoel
  • schudden met zijn hoofd
  • wippen of te wiebelen met zijn bovenlichaam
  • bijten op allerlei voorwerpen
  • tandenknarsen
  • fladderen met zijn armen/ handen
  • rondjes te lopen
  • veel geluid te maken

Als u dingen herkent bij uw kind/tiener die in onze signaleringslijsten staan, en u twijfelt of ergotherapie iets voor uw kind en u kan betekenen, neem dan contact met ons op: info@zelfkinderergo.nl.