8-12 jarigen

Sensorische informatieverwerking

Uw kind gaat naar groep 5, 6, 7 of 8 van de basisschool. Op school wordt op elk moment van de dag een beroep gedaan op de sensorische informatieverwerking van uw kind (dit wordt ook wel zintuiglijke prikkelverwerking genoemd). Bij sommige kinderen verloopt deze sensorische informatieverwerking anders dan bij de meeste kinderen.

Het kan zijn dat uw kind de hele dag op zoek is naar prikkels, waardoor het zich niet goed kan concentreren op de lesstof en storend is voor zijn klasgenootjes, de leerkracht en zichzelf. Het kan ook zijn dat prikkels langs uw kind heengaan, waardoor uw kind de lesstof onvoldoende meekrijgt. Uw kind kan ook erg gevoelig zijn voor de prikkels om hem heen, waardoor het overprikkeld thuis komt of op school en thuis prikkels probeert te vermijden.

Wanneer uw kind een te hoge of een te lage alertheid heeft en hierdoor op zoek gaat naar prikkels of hierdoor prikkels langs hem heen gaan, kunt u dit bijvoorbeeld zien aan het volgende.

Uw kind van 8-12 jaar (groep 5, 6, 7, 8 leerling) zit vaak of continue:

  • te bijten aan of zuigen op voorwerpen of op zijn duim of vingers
  • te friemelen met voorwerpen, met zijn vingers
  • te wippen of te wiebelen met zijn bovenlichaam, met zijn voeten, met zijn stoel
  • veel geluid te maken
  • te fladderen met zijn armen/ handen
  • te leunen op, hangen aan alles

Wanneer uw kind heel gevoelig is,  reageert uw kind vaak geprikkeld, geïrriteerd of boos op activiteiten en prikkels of probeert deze te vermijden. Bij uw gevoelige kind kunt u de overgevoeligheid bijvoorbeeld zien bij de volgende dagelijkse activiteiten en zintuigprikkels:


– dagelijkse verzorging:

  • haren wassen
  • haren knippen
  • nagels knippen
  • voedsel met verschillende structuren eten
  • inslapen, doorslapen

– bewegingsactiviteiten:

  • hoog of hard schommelen
  • glijden van een hoge glijbaan, klimmen op hoge klimrekken
  • trampoline springen met veel kinderen tegelijk op de trampoline
  • kermisattracties of speeltuintoestellen die hoog, snel gaan of veel draaien

  – geluidsprikkels:

  • veel geluiden door elkaar, bijvoorbeeld in de klas (en dan moeite hebben met het filteren van geluiden)
  • harde of onverwachtse geluiden bijvoorbeeld in een grote hal, gymzaal
  • elk klein geluidje horen

– kijkprikkels:

  • veel visuele prikkels bij elkaar, bijvoorbeeld in een la (en dan moeite hebben met het vinden van een voorwerp)
  • drukke ruimtes met veel mensen, bijvoorbeeld in een grote hal, gymzaal
  • elk klein dingetje zien

 – speelactiviteiten:

  • (vinger-)verf, klei
  • lijm
  • zand, gras

Ontwikkeling dagelijkse activiteiten

Er kunnen u ook bijzonderheden opvallen aan de ontwikkeling van uw kind. Dit kan te maken hebben met een handelingsprobleem bij het aanleren of automatiseren van dagelijkse activiteiten. Uw kind kan dan de volgende bijzonderheden laten zien:.

Uw kind van 8-12 jaar (groep 5, 6, 7, 8 leerling):

  • kan minder dan zijn leeftijdsgenootjes
  • leert sprongsgewijs
  • verleert iets wanneer hij het niet meer doet
  • heeft extra herhaling nodig voordat hij iets leert
  • heeft weinig drang om iets zelf te doen of te leren
  • kan zichzelf niet vermaken
  • kan iets in de ene situatie wel, maar in een andere situatie niet, is wisselend hierin
  • heeft moeite met het automatiseren van vaardigheden
  • is onhandig, beweegt houterig

Vaardigheden

Het kan ook zijn dat er dagelijkse vaardigheden zijn die uw kind moeilijk aanleert:

Uw kind uit groep 5, 6, 7, 8 heeft moeite met:

  • leesbaar en vlot schrijven
  • soepel/ontspannen schrijven
  • eten met mes en vork
  • snijden van vlees of een boterham
  • Zich zelfstandig aan- en uitkleden
  • Strak veters strikken met een dubbele veter
  • op tijd uitvoeren ochtendritueel
  • een eenvoudige huishoudelijke activiteit doen: de tafel dekken; kamer opruimen
  • overzicht houden over de dag/week
  • het pakken van de gym- of sporttas

Als u dingen herkent bij uw kind die in beschrijving staan, en u twijfelt of ergotherapie iets voor uw kind en u kan betekenen, neem dan contact met ons op: info@zelfkinderergo.nl.

Wij werken samen aan zelfstandigheid