Zelf! kinderergo
Wie zijn wij
Verwijzing, vergoeding en afzeggingen
Signaleringslijsten
Belangrijk
Folder
Contact
0-4 jarigen
4-8 jarigen
8-12 jarigen
12-18 jarigen
4-8 jarigen

Algemene signaleringen
Mijn groep 1/2/3/4 leerling:

  • heeft motorische mijlpalen verlaat bereikt (rollen, zitten, kruipen, lopen) 
  • kan minder dan zijn leeftijdsgenootjes;
  • leert sprongsgewijs;
  • verleert iets wanneer hij het niet meer doet;
  • heeft extra herhaling nodig voordat hij iets leert;
  • leert weinig van zelf doen, hij leert vooral van voordoen en samen doen;
  • heeft weinig drang om iets zelf te doen of te leren;
  • kan zichzelf niet vermaken;
  • kan iets in de ene situatie wel, maar in een andere situatie niet, is wisselend hierin;
  • doet alles traag;
  • kijkt niet naar wat hij doet.
Vaardigheden
Mijn kind uit groep 0,1 heeft moeite met:
  • een puzzel van 16 stukjes maken
  • met lego bouwen
  • een potlood of stift goed vast houden
  • een beginnend poppetje tekenen
  • globaal binnen de lijntjes kleuren
  • een prikwerkje maken
  • een plakwerkje maken
  • een vouwblaadje dubbel vouwen
  • een propje met 2 handen maken
  • stroken papier knippen
  • rijgkaarten maken
  • een mes vasthouden
  • boterham smeren
  • jasrits dichtkrijgen
  • zelf naar het toilet gaan
  • zich aan- en uitkleden behalve lastige sluitingen
  • fietsen op een tweewieler met zijwieltjes
Mijn kind uit groep 2 heeft moeite met:

  • een puzzel van 25 stukjes maken
  • een eenvoudig figuur navouwen
  • met grote naald borduren
  • met knacks bouwen
  • een eenvoudig driedimensionaal figuur nabouwen
  • een kruis, vierkant, driehoek tekenen
  • zijn naam tekenend schrijven
  • een vierkant knippen
  • drinken inschenken
  • klene knoopjes open en dicht maken
  • fietsen op een tweewieler onder begeleiding
  • een rustige straat oversteken
  •   schommelen
Mijn kind uit groep 3 heeft moeite met:

  • met kleine naald borduren
  • een complexer driedimensionaal figuur bouwen
  • precies binnen de lijntjes kleuren
  • blokletters aanleren
  • in het schrijfschrift tussen de lijntjes schrijven
  • een rondje knippen
  • een complexer figuur navouwen
  • een propje met 1 hand maken
  • kleingeld hanteren
  • met mes en vork eten
  • veters strikken
  • zich zelfstandig aan en uikleden
  • wasknijpers gebruiken
  • fietsen op een tweewieler
  • een drukkere straat oversteken
Mijn kind uit groep 4 heeft moeite met:

  • verbonden schrijfschrift aanleren
  • in het schrijfschrift tussen de lijntjes schrijven
  • het tempo van het schrijven bijhouden
  • ontspannen schrijven
  • een figuur uitknippen
  • zelf een knutselwerkje bedenken
  • timmeren, zagen
  • strak veters strikken met dubbele knoop
  • zich douchen en afdrogen
  • vlees snijden
  • een rotonde rond fietsen
  • een eenvoudige boodschap doen
  • kamer opruimen
  • tafel dekken
Verwerken van prikkels
Mijn kleuter, groep 3/4 leerling is angstig, wordt boos, "bevriest" bij of probeert te vermijden:

- dagelijkse verzorging:

  • haren wassen
  • hoofd onder de douche
  • afdrogen
  • haren knippen
  • nagels knippen
  • gezicht wassen
- bewegingsactiviteiten:
  • schommelen
  • glijden van een hogere glijbaan
  • trampoline springen
  • hoge klimrekken
  • draaitoestellen in een speeltuin
  • kermisatracties die hoog gaan
  • kermisattracties die snel gaan
  • kermisattracties die veel draaien
  - geluidsprikkels:
  • stofzuigen
  • boren
  • verkeer
  • onverwachtse geluiden
  • harde geluiden
  • veel geluiden door elkaar, bijvoorbeeld in de klas 
- kijkprikkels:
  • TV met snelle beelden
  • lang oogcontact
  • felle kleuren
  • fel licht
  • grote ruimtes
  •  bewegende voorwerpen
 - speelactiviteiten:
  • (vinger-)verf
  • klei
  • lijm
  • zand
  • gras 
Mijn groep 1/2/3/4 leerling vindt het prettig om te:
  • Op zijn duim of vingers te zuigen
  • Bonken met zijn hoofd
  • Schudden met zijn hoofd
  • Wippen of te wiebelen met zijn bovenlichaam
  • Bijten op/ zuigen aan allerlei voorwerpen om zich heen
  • Tandenknarsen
  • Fladderen met zijn armen/ handen
  • Rondjes te lopen
  • Veel geluid te maken
Als u dingen herkent bij uw kind die in onze signaleringslijsten staan, en u twijfelt of ergotherapie iets voor uw kind en u kan betekenen, neem dan contact met ons op: info@zelfkinderergo.nl.



Zelf! kinderergo
Wie zijn wij
Verwijzing, vergoeding en afzeggingen
Signaleringslijsten
Belangrijk
Folder
Contact