Wanneer schakelt u een kinderergotherapeut in?

Wanneer uw kind moeite heeft met het aanleren of uitvoeren van dagelijkse vaardigheden, kunt u een kinderergotherapeut inschakelen. Hier geven we een aantal situaties, waarin ouders ons hebben ingeschakeld en wat we hebben bereikt.

Romy 10 maanden
Romy is erg schrikachtig van geluiden en huilt bij drukte om haar heen. Bij de ergotherapie heeft Romy’s moeder babymassage geleerd toe te passen op een rustige, geleidelijk manier. Nu is Romy minder gespannen en reageert zelfs rustig wanneer ze mee gaat naar een verjaardag.

Lucas 1 jaar
Lucas huilt wanneer hij op de commode ligt. Ook verstijft hij wanneer zijn vader hem met stoeien in de lucht wil gooien. Binnen de ergotherapie werkten we aan het verminderen van de bewegingsangst en bouwden we het ervaren van bewegingsprikkels langzaam uit. Lucas huilt bijna niet meer en geniet wanneer hij in een babyschommeltje zit.

Lisa 2 jaar
Het douchen en haren wassen van Lisa was een drama. Zij gilde alles bij elkaar. De ergotherapeut verminderde bij Lisa de gevoeligheid voor tastprikkels en leerde mij hoe ik de prikkels bij het douchen en haren wassen kon beperken . Lisa vindt het niet meer erg en zij speelt zelfs onder de douche.

Gijs 3 jaar
De groepsleidster van Gijs merkte op dat Gijs nooit in de zandbak speelt en dat hij in paniek raakt wanneer hij vieze handen krijgt. De ergotherapeut verminderde de gevoeligheid voor tastprikkels bij Gijs en gaf uitleg aan de ouders en de groepsleidster van Gijs. Nu durft hij aan de rand van de zandbak te spelen en beleeft zelfs plezier aan Zelf! kleien.

Iris 4 jaar
De leerkracht van Anne geeft aan, dat ze op school zelf de jas aan moet doen, maar ze krijgt dit niet voor elkaar. Toen de ergotherapeut Anne een handiger manier leerde, liet Anne haar juffrouw vol trots zien dat ze het nu kan. Nu probeert ze ook haar broekrits dicht te krijgen.

Anne 5 jaar:
Anne stoot zich vaak en gooit vaak haar beker om. De ergotherapeut heeft het lichaamsgevoel van Anne verbetert en Anne heeft allerlei oefeningen gedaan om kracht te leren doseren. Hierin is zij zo goed vooruit gegaan, dat zij heeft leren schommelen.

Daniel 6 jaar:
Daniel vindt knutselen niks aan. De leerkracht geeft aan, dat Daniel knipwerkjes niet goed kan maken. Bij de ergotherapie heeft Daniel geleerd hoe hij een schaar moet vasthouden en hoe hij een knipwerkje moet aanpakken. Nu hij het kan krijgt hij er plezier in en gaat hij ook thuis knippen.

Emir 7 jaar:
Emir zit voor de tweede keer in groep 3, maar schrijft nog steeds veel letters gespiegeld. Bij de ergotherapie heeft Emir middels een andere schrijfmethode de letters aangeleerd waarbij hij zichzelf met woorden begeleidt. Emir kan nu letters volgens de juiste volgorde schrijven en past dit nu op school toe.

Tim 7 jaar:
Tim heeft vaak geprobeerd zijn veters te strikken, maar zijn handen raken in de knoop i.p.v. de veters. Bij de ergotherapie is de fijne motoriek geoefend en heeft Tom de afzonderlijke stappen geleerd met 2 kleuren veters. Na extra oefenen met verschillende veters en schoenen, kan hij nu zijn nieuwe gymschoenen met veters strikken.

Thijs 8 jaar:
Thijs speelt weinig. Alleen op de computer en hij kijkt TV. Bij de ergotherapie blijkt, dat Thijs wel met Knex of lego wil spelen, maar dat hij niet weet hoe hij iets kan maken en dat hij het moeilijk in elkaar kan zetten. Thijs heeft oefeningen gedaan om de fijne motoriek te verbeteren en geleerd hoe hij stapsgewijs iets kan maken. Nu speelt Thijs met knex en vermaakt hij zich nu ook met lego en kan zelfs een voorbeeldje namaken.

Sophie 8 jaar:
Sophie schrijft niet leesbaar. Bij de ergotherapie bleek, dat verbonden schrift niet haalbaar was voor Sophie en is samen met school gestart met het aanleren van blokletters. Hierbij bleek dat ze de richtingen van de letters niet goed voelde. Dit is door het dragen van een verzwaringsvestje verbetert. Nu kan Sophie lezen wat ze schrijft en de leerkracht ook.

Tom 9 jaar:
Tom heeft wel een idee over hoe hij zijn bestek moet vast houden, maar krijgt dit niet voor elkaar. Bij de ergotherapie heeft Tom geleerd met 2 handen tegelijk iets te doen. Daarnaast ging hij oefenen met speciaal bestek. Hij kreeg de slag zo te pakken, dat hij nu met normaal bestek kan eten ook bij vriendjes thuis.

Wouter 9 jaar:
Wouter kan het schrijftempo in de klas niet bijbenen en krijgt kramp in zijn hand. De ergotherapeut heeft Wouter geleerd meer vanuit de pols te schrijven. Daarnaast heeft de leerkracht op advies van de ergotherapeut de lijntjes vergroot en een speciale pen gekocht. Nu is Wouter niet meer als laatste klaar en heeft hij geen last meer van kramp.

Mohammed 10 jaar:
Mohammed kan op school door zijn onrust niet stil zitten op zijn stoel. Bij de ergotherapie bleek dat Mohammed veel moeite heeft met het reguleren van zijn alertheid. Mohammed weet nu de dingen die hij kan doen om zich toch te blijven concentreren, zoals knijpen in een stressballetje. Ook heeft hij een speciale stoel gekregen. Nu houdt Mohammed zijn aandacht erbij en is zijn onrust niet meer storend voor de klas.

Joost 12 jaar
Joost  is vorig jaar gestart op de middelbare school, maar het lukt hem niet om zijn huiswerk goed te plannen. Ook bij dagelijkse activiteiten zoals zijn kamer opruimen gaat Joost chaotisch te werk. De ergotherapeut heeft Joost geleerd plannetjes te maken middels een vaste stappenmethode en picto’s. Nu maakt Joost zijn huiswerk op tijd en ruimt hij zelf zijn kamer op.

Nina 14 jaar
Nina heeft veel last van vermoeidheid. Ze gaat steeds over haar grenzen heen, waardoor ze nog vermoeider raakt en veel thuis blijft van school. Bij de ergotherapie heeft Nina geleerd hoe ze haar energie beter kan verdelen over de dag en over de week. Nu gaat Nina weer met regelmaat naar school en past ze haar programma zo aan, dat ze soms ook nog energie over heeft om met vriendinnen wat leuks te doen.