12-18 jarigen

Algemene signaleringen

Mijn tiener/puber van 12-18 jaar:

  • beweegt houterig
  • is onhandig
  • kan zijn vrije tijd niet invullen
  • neemt weinig initiatieven
  • heeft moeite met het gebruik van zijn schoolagenda
  • krijgt zijn huiswerk niet gepland
  • heeft moeite met meerdere opdrachten tegelijk
  • gaat vaak over zijn grenzen
  • heeft in vergelijking met leeftijdgenoten veel hulp nodig van ouders bij (het plannen van) alledaagse activiteiten
  • moeite met de overgang naar de middelbare school (minder structuur; meer zelf plannen/organiseren)
  • er is langdurige vermoeidheid, waardoor tiener/ puber vaak niet of wisselend mee kan doen met leeftijdsgenoten (hierdoor schoolverzuim, niet meer meedoen met gym/sport; niet met vriend(-inn)en weg kunnen)

Vaardigheden

Mijn tiener/puber heeft moeite met:

  • leesbaar en vlot schrijven
  • soepel/ontspannen schrijven
  • eten met mes en vork
  • veilig fietsen in het verkeer
  • fruit schillen/snijden
  • een (eenvoudige)huishoudelijke activiteit doen: vaatwasser in/uitpakken; kamer opruimen; bed opmaken
  • (helpen met)het maken van een eenvoudige maaltijd
  • enkele boodschappen doen
  • gebruik van een passer
  • het hanteren van kleingeld
  • op tijd maken/leren van zijn huiswerk
  • concentratie in de klas of bij het maken van huiswerk
  • meekomen met spelsituaties met gym
  • (denken aan) het pakken van de gymtas
  • zelfstandig plannen en op tijd uitvoeren van het ochtendritueel
  • organiseren van zijn vrije tijd

Verwerken van prikkels

Mijn tiener/puber is angstig, wordt boos, “bevriest” bij , trekt zich terug of probeert te vermijden:

– dagelijkse verzorging:

  • (hulp bij denken aan de afzonderlijke stappen bij de) persoonlijke hygiĆ«ne

– bewegingsactiviteiten:

  • trampoline springen
  • gymmen
  • meerijden in de auto (wagenziek)
  • (geen plezier aan) attracties op kermis/in attractiepark

 – geluidsprikkels:

  • (altijd zachter willen zetten van de)Radio/tv
  • stofzuigen
  • boren
  • verkeer
  • onverwachtse geluiden
  • harde geluiden
  • veel geluiden door elkaar, bijvoorbeeld in de klas/bij uitgaan

– kijkprikkels:

  • TV/computer met snelle beelden
  • lang oogcontact
  • felle kleuren
  • fel licht
  • grote ruimtes
  •  bewegende voorwerpen

 – voelprikkels:

  • aanraking door anderen
  • knoeien (Wil graag schoon blijven)
  • schoonmaken
  • kneden van deeg, gehakt
  • zand/strand
  • gras

Mijn tiener/puber vindt het prettig om te:

  • schudden met zijn hoofd
  • wippen of te wiebelen met zijn bovenlichaam
  • wiebelen/wippen op zijn stoel
  • bijten op/ zuigen aan allerlei voorwerpen om zich heen
  • friemelen met allerlei voorwerpen
  • tandenknarsen
  • te staan en te lopen i.p.v. zitten
  • veel geluid te maken
  • rustig op zijn kamer te zitten

Als u dingen herkent bij uw kind/puber die in onze signaleringslijsten staan, en u twijfelt of ergotherapie iets voor uw kind en u kan betekenen, neem dan contact met ons via info@zelfkinderergo.nl